Om een beter beeld te krijgen van de impact van digitalisering in de bouw, hebben we samen met C3 Living een interview georganiseerd. We spraken met Aswin van den Broek, operationeel manager, en Jan Peters, KAM-manager bij C3 Living. Tijdens het gesprek gingen we dieper in op de uitdagingen in de bouwsector, de voordelen van digitalisering en hoe STA Software helpt bij het stroomlijnen van processen en het waarborgen van kwaliteit.

Een stap vooruit voor C3 Living
C3 Living heeft digitale tools geïmplementeerd om hun werkprocessen in de bouwsector aanzienlijk te verbeteren. Het bedrijf richt zich op het efficiënt vastleggen van kwaliteitsdocumentatie en het stroomlijnen van projecten. Aswin van den Broek, operationeel manager bij C3 Living, vertelt: “De overstap naar digitale planningstools was in het begin even wennen, maar al snel merkten we de voordelen. We krijgen nu veel beter inzicht in de voortgang van projecten en de kwaliteit op de werkvloer.”

“Uitdagingen in de Bouwsector”
“Een van de grootste uitdagingen is het vastleggen en borgen van kwaliteit, vooral op bouwlocaties,” zegt Van den Broek. “Digitalisering helpt ons om alles goed vast te leggen en te controleren.” Het bedrijf ervaart dat klanten die de overstap maken van analoog naar digitaal aanvankelijk weerstand hebben, maar uiteindelijk de voordelen zien. “Vroeger moest je simpelweg tekeningen indienen bij de gemeente, die werden beoordeeld en je leverde het gevraagde document in. Nu moet je aantonen dat je daadwerkelijk bouwt wat je zegt dat je bouwt.” Het programma STA Software helpt C3 Living met deze uitdagingen en zorgt ervoor dat er een stuk efficiënter gewerkt wordt.

Verbetering van Kwaliteit en WKB-compliance
Met de Wet Kwaliteitsborging voor het Bouwen (WKB) zijn striktere eisen voor documentatie en certificering van toepassing. Het was voor C3 Living dan ook een nieuwe stap, nadat ze aan de slag zijn gegaan met STA Software. “De omslag van papier naar digitaal was een grote stap, maar nu kunnen we alles goed vastleggen en voldoen we aan de WKB-eisen,” zegt Van den Broek. “We kunnen nu precies zien wie welke taken heeft uitgevoerd en waar eventuele knelpunten zitten," voegt Jan Peters, KAM-manager, toe. 

Betrokkenheid bij medewerkers
Naast de digitale vooruitgang zet C3 Living zich ook in voor hun medewerkers, vooral voor degenen die een inhaalslag maken op de arbeidsmarkt. “We vinden het belangrijk om mensen een kans te geven, zodat ze zich kunnen ontwikkelen en bijdragen aan de groei van het bedrijf,” vertelt Van den Broek. C3 Living biedt begeleiding en zorgt ervoor dat hun medewerkers zich gesteund voelen in hun rol. “Dit helpt ons samen sterker te worden. We geven ze de ruimte om te leren en zich te ontwikkelen, en dat doet iedereen goed,” voegt Peters toe.

De toekomst
C3 Living blijft investeren in digitale processen. “We hebben de hoofdlijnen van ons proces al geoptimaliseerd en de volgende stap is dat elke afdeling zijn bijdrage aan de documentatie levert,” zegt Van den Broek. C3 Living ziet digitalisering als een noodzakelijke ontwikkeling voor de bouwsector, en niet als een tijdelijke trend. “Het helpt ons niet alleen om aan wetgeving te voldoen, maar ook om de kwaliteit van onze projecten te waarborgen,” sluit Peters af. Het bedrijf werkt volgens hun motto: “Gewoon best bijzonder’ – waarbij ze zowel innovatie als betrokkenheid bij hun medewerkers hoog in het vaandel hebben staan.