Leren betekent niet meer dan ‘vaardigheid in iets krijgen’ of ‘in het geheugen’ opnemen. Over waarin je vaardigheid krijgt of wat je opneemt in je geheugen, daarover zijn geen regels. Laat staan over de mate waarin. Ja, de regels die we ons zelf hebben opgelegd in de afgelopen honderd jaar. We hebben ons zelf gevangen in een systeem. Een systeem van bepaalde vakken die we ooit zeker nodig hadden, van het ontlenen van trots aan cijfers in plaats van talent én van focus op wat iemand niet kan. En bovenal een systeem waarin we creativiteit afleren terwijl we het harder nodig hebben dan ooit.

We doen dat niet alleen op school maar ook in bedrijven en organisaties. Continu aandacht geven aan wat niet goed gaat. Terwijl er duizenden, tienduizenden mensen zijn die buiten dat systeem om een fantastisch potentieel met zich meebrengen. Mensen die gewoon willen wat ieder mens wil. Ergens bij horen. Van waarde zijn.

Het is nog altijd een van de meest waardevolle dingen om te zien. Het gezicht van iemand die bijvoorbeeld bij C3 Living werkkleding krijgt overhandigd. Een visitekaartje met zijn naam erop en werk dat past bij waar zijn kwaliteiten liggen. Die persoon voelt zich opeens onderdeel van iets groters. En dat heeft een enorme impact. Hetzelfde geldt voor mensen voor wie we wel eens tijdelijke woningen bouwen, deelnemers van ‘Housing First’ bijvoorbeeld. Ze krijgen de kans om mee te bouwen aan hun eigen woning. Opeens zijn ze onderdeel van iets. En meteen voelen ze verantwoordelijkheid. Al is het maar omdat ze samen bouwen aan de woning waar die persoon zelf moet wonen.

Inzichten die aansluiten bij het gedachtegoed van Sir Ken Robinson. Zijn verhaal uit 2006 kwam ik tegen toen ik in 2018 deelnam aan Tedx. Een weergaloze TedTalk met als les: “Als je niet bereid bent om fouten te maken, kom je nooit tot iets origineels.”. Dus laten we uitgaan van wat iemand wél kan. Laten we écht gaan luisteren en kijken. Bovenal zien. Zien wat iemands potentie is. Dat gebeurde ook met Gillian uit de titel. Haar verhaal vertelt Ken Robinson in deze TedTalk. Bekijk ‘m helemaal of specifiek hiervoor vanaf minuut 15.



 

 

Nieuws